Labels

zaterdag 11 december 2010

Energie!

Gisteren heb ik namens Valid People 4 intake gesprekken gevoerd met mensen die een Wajong uitkering krijgen. Deze mensen wordt een 2 daagse training aangeboden waarin ze hun eigen krachten en wensen leren kennen en deze ook nog eens leren te verkopen. Vantevoren wist ik eigenlijk niet wat ik kon en mocht verwachten. Waren dit mensen met een geestelijke of lichamelijke beperking? Hoe erg zouden ze gehandicapt zijn? Toch zaken die even door mijn hoofd spookten...

Eenmaal gesettled op de UWV vestiging in good old Scheveningen (Den Haag blijft toch ook nog steeds een beetje mijn stadje, of was het dorp?) wachtte ik op wat komen ging. Gaandeweg de gesprekken kreeg ik steeds meer energie. Wat een ontzettend gemotiveerde mensen en wat een uitstraling! Het viel mij eigenlijk op hoe snel ik al niet meer zag dat ze een handicap hadden en hoorde hun verhalen aan. Over hoe ze zwoegen om aan het werk te mogen. Hun dromen te verwezenlijken. Hoe ze afgewezen worden bij sollicitaties zonder uberhaupt een kans te krijgen om zich te presenteren. Ik schrik er toch steeds weer van hoe kortzichtig veel werkgevers zijn. Dat ze gewoon niet willen inzien dat er hoop talent onbenut gelaten wordt alleen omdat ze bang zijn. Voor ziekteverzuim, voor de beperkingen, voor de aanpassingen die gedaan moeten worden. Terwijl dit in heel veel gevallen niet eens nodig is.

Nou ja, ik heb in ieder geval 4 geweldig leuke mensen leren kennen. Mensen die zich niet (willen) laten inperken door hun beperking maar gewoon, net als iedereen, aan het werk willen en zichzelf willen bewijzen. En ik hoop vanuit de grond van mijn hart dat er heel snel een werkgever opstaat en ze kans wil geven. Het zal ze niet spijten!

Bedankt Jeanette, Bloeme, Jack en Joke!

En via een omweggetje langs ons oude buurtje weer terug naar Zeeland. Ondanks 2,5 uur file was het elke minuut waard!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten